25-08-2020

Blog: Het is er breed genoeg #Pernis

Volgens de gemeente Rotterdam, Politie Team Verkeer Rotterdam en de RET is het er breed genoeg.

Er zijn mensen die altijd klagen. Er zijn ook mensen die actie ondernemen. Een bewoner in de Ring in Pernis was het gescheur in de straat meer dan zat. Die ondernam actie.

De persoon vroeg schriftelijk twee dingen aan:
1) een zebrapad
2) een verkeersbord E08b

De Ring tussen de Willem Weysingel en de Dokter Wasstraat is 7 meter breed. Volgens de SWOV Rapportage R-2018-38 figuur 7.36 hoort er naast geparkeerde auto's aan beide kanten 50 cm over te blijven. Dit om uit te kunnen stappen. Het normvoertuig is 1.83 meter breed. Dat betekend deze som ontstaat. Links 2.33 meter, rechts 2.33 meter is 4.66 meter. De weg is volgens de gemeente 7 meter breed, dat is juist. 7 meter - 4.66 meter is 2.34 meter. Een bus is zonder de spiegels 2.60 breed. Met spiegels op z'n minst 3 meter. Er zijn landelijke richtlijnen dat wegen waarover de lijnbus moet rijden er een rijbreedte moet zijn van 3.25 meter. 4.66 meter plus 3.25 meter is 7.91 meter. Dus de weg is 0,91 meter te smal.

De gemeente reageerde pas na drie maanden op de aanvraag van de bewoner en dat notabene na een ingebrekestelling. De gemeente beoordeeld daarbij de situatie in de Stellendamstraat in plaats van de gevraagde locatie. Maar zij stelt:
1) Door het parkeren op de rijbaan wordt de snelheid uit het verkeer gehaald, doordat de rijbaan fysiek sneller wordt. WIJ ACHTEN HET NIET WENSELIJK DAT DE SNELHEID VAN HET VERKEER TOENEEMT, ALS GEVOLG VAN HET FORMALIEREN VAN HET PARKEREN MET TWEE WIELEN OP HET TROITTOIR.
2) de lijnbus die niet genoeg ruimte zou hebben om door uw straat te rijden, rijdt inmiddels NIET meer door uw straat. Daarmee is het ruimtegebrek voor de bus opgelost.

De gemeente deelt ook boetes uit als er met twee wielen op de stoep geparkeerd wordt. Dus de bewoners hebben geen andere keuze dan met alle wielen op de weg te parkeren zoals de gemeente het zelf wilt. Maar zoals u kunt constateren is het er niet breed genoeg.

De RET is gevraagd mee te werken om de gemeente te activeren toch of een verkeersbord E08b te realiseren of voor alle bewoners een ontheffing te verlenen (daarover zijn 10 beroepszaken door de bewoner gestart). Zowel de gemeente als de RET hebben aangegeven het probleem niet te zien. Het gevolg is dus niet te wijten aan de bewoners die hun auto legaal zoals de gemeente het wilt op de weg parkeren, maar aan een gemeente die zijn kop in het zand steekt.

Iemand op facebook afbranden kunnen we allemaal, maar laten we het is bij de feiten houden.

STICHTING CORE gaat door, waar anderen opgeven!